Klanten zijn een belangrijke schakel binnen je onderneming. Je wil uiteraard tevreden klanten want dat is altijd fijn. Maar ze vertellen ook enthousiast over jou aan anderen en dat zorgt dan weer voor nieuwe klanten. En nieuwe klanten betekent meer potentieel en groeimogelijkheden voor je onderneming!
Stel klantprofielen op.
Als actieve ondernemer wil je dus een heleboel tevreden klanten. Maar om een tevreden klant te hebben, moet je die uiteraard eerst begrijpen. Stel daarom profielen of personae op van je klanten a.d.h.v. verschillende eigenschappen en interesses.
De eenvoudigste manier om een profiel of personae op te maken is door te starten met de demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, inkomen… Dit zijn namelijk zaken die je makkelijk uit je database kan halen. Vul deze gegevens aan met info over de gezinssamenstelling, het bedrijf waar de klant werkt, de sector waarin ze zich bevinden…
Focus je daarna even op de interessevelden van je klanten. Wat vinden ze leuk, waarom vinden ze dit leuk en waar kunnen ze deze interesses met anderen delen. Dit kan zowel op online platformen zijn als op fysieke plaatsen.
Hoe meer informatie je kan verzamelen over je klant des te makkelijker het wordt om hem of haar te begrijpen. Want hoe meer je je kan inleven in de klant zijn situatie, hoe beter je begrijpt hoe hij of zij omgaat met een bepaalde situatie, een product of dienst.
Focus niet alleen op de ideale klant.
Nu je verschillende klantprofielen klaar zijn, kan je deze inzetten in je onderneming. Bekijk welk profiel een match heeft met je product of dienst. Nu heb je de ideale klant gevonden. Dit is het profiel dat perfect past bij je onderneming, je product of je dienst. Het is deze doelgroep die je wil aanspreken.
Maar focus je niet alleen op die ideale klant. Wat dacht je er bijvoorbeeld van om een profiel te linken die er niet bij past? Dat lijkt misschien eerst overbodig, maar door een niet passend klantprofiel te koppelen aan je product of dienst kan je op een nog transparantere manier communiceren. Een voorbeeld: Marketingplanner.be richt zich op zaakvoerders en marketeers. Een particuliere klant heeft dus geen baat aan onze diensten. Daarom communiceren wij, op onze verschillende kanalen, ook steeds naar de zaakvoerders en marketeers. Zo maken we direct duidelijk naar welke doelgroep we gericht zijn.
Maar ook voor andere toepassingen kan een klantprofiel ervoor zorgen dat je makkelijker communiceert. Stel je hebt een product A en een product B dat zich beiden richt op jongeren. Echter is product A geschikt voor studerende jongeren en product B voor werkende jongeren. Hoewel de doelgroepen van product A en B op vele vlakken een gelijkaardig profiel hebben, zal deze nuance (studeren of werkzaam) net datgene zijn waar het verschil wordt gemaakt. En door dit verschil duidelijk aan te geven kan je makkelijker het juiste medium voor je communicatie kiezen.
Door duidelijke klantprofielen op te stellen en deze te linken aan je producten of diensten maak je het makkelijker voor je doelgroep om je te begrijpen. Daarnaast helpt het je medewerkers en jezelf om transparanter te communiceren met je huidige of potentiële klanten. En meer tevreden klanten betekent meer enthousiaste mond-aan-mond reclame voor je onderneming. Wat de ideale boost is om nieuwe klanten te winnen en te groeien!