Een stevige basis voor je marketingplan.
02 maart 2021 

Een stevige basis voor je marketingplan.

Een goed marketingplan is essentieel om je doelstellingen te behalen. Maar er zijn heel wat zaken waar je rekening mee moet houden.  Weet je niet goed waar te beginnen of laat je ergens tegenaan? Download dan onze marketingplanner A4 en laat je begeleiden in 6 stappen naar een stevige basis. 

Stap 1: je onderneming

Alvorens te starten met je marketingplan is het aangeraden om even stil te staan bij je onderneming:

  • Wat is de bestaansreden van je onderneming?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde?
  • Is je missie en visie voor iedereen duidelijk?

Stap 2: je markt

Neem eens een kijkje naar je markt. En hiermee bedoelen we niet alleen de sector waarin je je bevindt, maar ook je indirecte concurrentie én je doelgroep. Een onderzoek van je markt en zijn facetten geeft je tal van informatie waarmee jij je marketing- en communicatieplannen beter kan uitvoeren: 

  • Concurrentie: Leer van wat je concurrenten. Wat doen zij goed of minder goed?
  • SWOT-analyse: Benoem je huidige sterktes, zwaktes opportuniteiten en bedreigingen. Analyseer ze en creëer mogelijkheden voor de toekomst.
  • Doelgroep: Met een doelgroeponderzoek vind je snel het profiel dat je zoekt. Wie dit heeft en hier verder in wil gaan, kan altijd volledige personae creëren.
  • USP: Wat maakt van jou de meest waardevolle speler op de markt? Toon aan waarom een klant voor jou moet kiezen en niet voor de concurrentie.

Stap 3: je doelen

Na het bekijken van je onderneming en de markt is het tijd om doelen te stellen. Maak ze steeds  S.M.A.R.T. :

  • Specifiek: Is de doelstelling éénduidig?
  • Meetbaar: Kan je het resultaat meten / observeren?
  • Aanvaardbaar: Is het doel aanvaardbaar voor iedereen?
  • Realistisch: Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden: Wanneer moet het doel bereikt zijn? 

Stap 4: je acties

Eindelijk… Tijd voor actie! In deze stap kan je je creativiteit de vrije loop laten. Bekijk welke actie je waar en op welke manier gaat delen. Probeer online en offline kanalen te combineren, zo bereik je potentiële klanten op verschillende manieren en haal je een maximaal aan resultaat. Maar pas op: niet elk kanaal past bij iedere doelgroep. Bovendien heeft ieder kanaal zijn eigen kostprijs. Bepaal dus per kanaal of je de volledige doelgroep of een deel ervan wil aanspreken. Houd ten slotte steeds je budget in het oog.

Stap 5: je planning

Met een goede planning is steeds iedereen op de hoogte van de taken die moeten worden uitgevoerd. Hierdoor moet je niet meer last-minute te werk gaan. Staat je agenda niet overvol én worden de vooropgestelde doelen efficiënter behaald. Met de Marketingplanner  heb je al je marketing- en communicatieplannen in één handig overzicht. Lees hier hoe je hem optimaal kan inzetten. Zo geniet ook jij snel van tijdswinst, gemoedsrust en financiële winst.

Marketingplanner neutraal

Stap 6: je evaluatie

Wees niet bang om je doelen en acties steeds te evalueren.  Op deze manier kan je tijdig bijsturen waar nodig of nieuwe kennis vergaren voor toekomstige acties.