arrow_drop_up arrow_drop_down
Combineer on- en offline marketing voor een maximaal resultaat!
2 maart 2021 

Combineer on- en offline marketing voor een maximaal resultaat!

Steeds opnieuw horen wij de vraag “Welk kanaal werkt het best voor een marketing- of communicatiecampagne?” We zullen heel eerlijk met je zijn: hier bestaat geen éénduidig, postklaar antwoord op. Elk bedrijf heeft namelijk andere doelstellingen, een ander doelpubliek en een marketingbudget. Daarbij komt dat de huidige maatschappij snel evolueert en er steeds nieuwe mogelijkheden ontstaan. Waar we bij marketingplanner.be wel van overtuigd zijn is dat je online en offline kanalen moet combineren om een maximaal resultaat te behalen.

Waarom online en offline combineren?

Hoewel we in een gedigitaliseerde wereld leven waar online marketing niet uit de weg is te slaan, verkiest een groot deel van de bevolking nog steeds offline media boven het hele online gebeuren. Niet onlogisch aangezien veel mensen geboren zijn nog voor internet zijn intrede deed. Daarnaast worden we online continu overspoeld met reclame en andere communicatie. Hierdoor hebben we de gewoonte om info slechts te scannen en niet meer alles te lezen. Dit maakt offline kanalen ideaal om langer te blijven hangen. Bekijk dus bij het opstellen van je marketing- of communicatiecampagne zeker eerst naar de mogelijkheden van verschillende on- en offline kanalen en maak een doelgerichte combinatie die past bij je doelgroep.
Mogelijkheden voor on- en offline marketing

Grotere geloofwaardigheid en heel wat andere voordelen

Door verschillende on- en offline kanalen te combineren bereik je niet alleen meer mensen, maar ook je naamsbekendheid en geloofwaardigheid worden erdoor ondersteund. Potentiële klanten krijgen sneller vertrouwen als de boodschap eenduidig is. Afhankelijk van het gekozen kanaal kan je extra informatie toevoegen dat dit ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan geweldige reviews van huidige klanten.

Eveneens heeft het kanaal ook invloed op de manier waarop je de potentiële klant benadert. Een klant triggeren gaat steeds gepaard met zintuigen: horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Een online campagne speelt enkel in op horen en zien. Denk hierbij aan het bekijken en beluisteren van een filmpje. Met offline communicatie daarentegen kan je alle zintuigen bespelen. Zoals het binnenstappen van een parfumwinkel bijvoorbeeld. Je kan er alles visueel waarnemen, je hoort de verkoopster en het geluid van de parfumflesjes, je kan de parfums vastnemen en hun aroma ruiken. Het parfum proeven zou ik je niet direct aanraden, maar dat kan dan weer wel bij proevertjes in een voedingswinkel.  Hoe meer zintuigen je bespeelt, hoe meer je je klant prikkelt en overtuigt dat ze bij jou moeten zijn.

Bespeel meerder zintuigen door online en offline te combineren

Enkele praktische tips voor synergie in je communicatie

  • Gebruik Call-to-actions.
    Zet op je geprint materiaal altijd een call-to-action zodat je lezer een (online) actie onderneemt. Voorzie een afscheurstrook die de klant kan meebrengen naar de winkel, voeg een  QR-code toe op je flyer of laat een wedstrijddeelname bevestigen via een specifieke hashtag op social media.
  • Maak een “wordt vervolgd campagne”
    Maak printmateriaal met een mooi of leuk verhaal en laat je lezer het einde ontdekken via een online kanaal. Of omgekeerd: post een leuke opener op social media en laat hen in je onderneming het resultaat zien.
  • Social media volgers dragen bij aan je offline communicatie.
    Gebruik poll- en quiz- opties op social media om je klanten feedback te vragen over je printcampagne, wedstrijd of offline evenement.  

Stel bij het opstellen van je marketingcampagne steeds de vraag welk verkeer je wil genereren. Wees creatief in het combineren van on- en offline marketing en zorg dat je je resultaten overzichtelijk kan bijhouden. Heb je nog vragen? Contacteer ons en we helpen je graag verder.